Zoznámte sa s novým hyperzvukovým lietadlom Stargazer.

Pritom len za hodinu doletí z New Yorku do Tokia. Texaská spoločnosť Venus Aerospace pracuje s technológiou rotačného detonačného pohonu, aby sa Stargazer zmenilo zo sci-fi konceptu na biznis lietadlo Mach-9, ktoré letí rýchlosťou 11112 km/h. Firma vyvíja hypersonické lietadlo, ktoré sa dokáže vzniesť do vesmíru a za hodinu obletieť svet. Dokáže prepraviť približne tucet pasažierov a letieť rýchlosťou Mach 9, čo je deväťnásobok rýchlosti zvuku. Meria 46 metrov na dĺžku a 31 metrov na šírku a bude podľa spoločnosti so sídlom v Houstone lietať medzi dvoma mestami rýchlosťou 11112 km/h vo výške 51,82 km. Hypersonická rýchlosť je definovaná ako päťnásobok rýchlosti zvuku.

Pre porovnanie, posledné komerčné nadzvukové lietadlo Concorde letelo rýchlosťou Mach 2, teda približne 2470 km/h. Najrýchlejšie lietadlo, ktoré bolo kedy postavené, Lockheed SR-71 Blackbird, letelo rýchlosťou Mach 3,2 (3951 km/h). Spoluzakladateľ a technický riaditeľ plánuje ho posunúť zo science fiction do reality pomocou rotačno-detonačného motora, ktorý sa otáča rýchlosťou 20000 otáčok za sekundu. „Rotujúca detonácia znamená, že nadzvukové spaľovanie prebieha nepretržite vo vnútri motora a naše video ukazuje detonačnú vlnu pohybujúcu sa okolo motora nadzvukovou rýchlosťou,“ uviedla spoločnosť po nedávnom úspešnom teste prototypu vo svojom sídle na kozmodróme v Houstone.

Koncepciu rotačného detonačného motora, ktorý spaľuje o 20% menej paliva ako konvenčný motor, podporuje americké námorníctvo. Táto technológia bola už predtým úspešne testovaná. Pri teste na Venuši sa však prvýkrát použilo palivo skladovateľné pri izbovej teplote, vďaka čomu bude motor pre lietadlá životaschopnejší. „Teraz máme technické znalosti aj inžinierske poznatky na to, aby sme mohli plne postúpiť do ďalších krokov vývoja a letových skúšok,“ povedal Duggleby. 150-tonové lietadlo bude štartovať s konvenčnými prúdovými motormi, ale potom prejde na rakety, keď dosiahne výšku. Trasa, ktorou poletí, nie je technicky na hranici vesmíru ani na Karmanovej čiare, ktorá je 100 kilometrov nad zemským povrchom. Bude však dostatočne vysoko na to, aby bolo možné vidieť zakrivenie planéty a čiernu tmu vesmíru.

„Predstavuje to kľúčový pokrok smerom k skutočným lietajúcim systémom, a to pre obranné aplikácie a nakoniec aj pre komerčné vysokorýchlostné cestovanie,“ povedal po teste Jim Bridenstine, bývalý správca NASA a americký kongresman. Spoločnosť pracuje na koncepte hypersonického lietadla od roku 2020, pričom na jeho stavbu získala 33 miliónov dolárov. Firma teraz začne s testovaním hypersonického letu s 20-metrovým dronom, ktorý, ako dúfa, dosiahne rýchlosť Mach 5. Potom postaví prototyp, hoci zatiaľ nebol zverejnený žiadny dátum.

Koncepciu hypersonického obchodného lietadla sledujú aj ďalšie firmy vrátane Sierra Space, ktorá stavia Dream Chaser, a Hermeus so sídlom v Atlante, ktorá pracuje na lietadle s rýchlosťou Mach 5, ktoré nazýva Quarterhorse. Čínsky Space Transportation vyvíja lietadlo pre 12 cestujúcich, ktoré dokáže letieť rýchlosťou 7000 km/h a za hodinu preletieť napríklad z New Yorku do Pekingu. Virgin Galactic nakoniec plánuje využívať svoje nadzvukové lietadlo na prepravu cestujúcich medzi vzdialenými mestami rýchlosťou Mach. Lietadlo spoločnosti Unity 2 v roku 2018 prekonalo doterajšiu rýchlosť Concorde 2,02 Machu, keď dosiahlo rýchlosť 2,47 Machu.

Zdroj