Výskum antivírusovej spoločnosti Avast priniesol informácie o siedmych aplikáciách, ktoré šírili agresívne generovanú reklamu – advér. Aplikácie sú dostupné pre mobily s Androidom aj s iOS, pričom majú takmer 2 a pol milióna stiahnutí.
Podvodné aplikácie vystupovali ako jednoduché hry, platformy s tapetami alebo sťahovače hudby. Autori mysleli na všetko a zabezpečili aj promo na sociálnych sieťach. Konkrétne išlo o tri účty na TikToku, pričom jeden z nich mal viac ako 300 tisíc sledujúcich, a jeden účet na Instagrame. „Najviac znepokojujúci je fakt, že aplikácie sú propagované prostredníctvom sociálnych sietí, ktoré sú populárne medzi deťmi. Tie nemusia včas rozpoznať znaky podvodu a môžu si aplikácie stiahnuť,“ upozorňuje analytik z Avastu Jakub Vávra. Niektoré z týchto aplikácií bezpečnostná firma označila za tzv. HiddenAds – trójske kone, ktoré sa vydávajú za užitočné, no v realite zaplavujú používateľov reklamami zvonka. Zároveň schovávajú ikonu aplikácie a sťažia tak možnosť odhalenia pôvodu reklám. Okrem vtieravých reklám bolo cieľom spomínaných aplikácií aj obrať používateľov o peniaze v rozmedzí od dvoch do desiatich dolárov. Podľa firmy Sensor Tower sa záškodníkom podarilo zarobiť viac ako 500 tisíc dolárov.
Na podvodné aplikácie upozornila 12-ročná používateľka sociálnych sietí a followerka vzdelávajúceho projektu Buď safe online. Pochybnosť o podvodnom účte na TikToku nahlásila tvorcom projektu z Avastu a tí jej dali za pravdu. „Sme nesmierne hrdí na to, že sa nám podarilo vybudovať takúto skvelú základňu fanúšikov, kde sa deti proaktívne zapájajú a snažia sa nahlasovať online hrozby, aby ochránili nielen seba, ale aj ostatných,“ uviedla odborníčka na online bezpečnosť a ambasádorka projektu Buď safe online Julia Szymańska. Avast následne nahlásil všetky aplikácie spoločnostiam Apple a Google a zároveň upozornil TikTok a Instagram na falošné účty propagujúce aplikácie s advérom.
Zdroj: CS