Tradičné čiarové kódy majú byť nahradené 2D kódmi typu QR.

Čiarkový kód je známy už takmer 50 rokov a nachádza sa na obaloch prakticky všetkých spotrebných predmetov na svete. Do roku 2027 sa však má postupne vyradiť v prospech jeho schopnejšieho nástupcu: 2D čiarových kódov. Známy štvorec čiarového kódu vyplnený tenkými a hrubými zvislými čiarami existuje už desaťročia. Používa sa univerzálne na spotrebiteľských výrobkoch, ale jeho funkčnosť je obmedzená v porovnaní s 2D verziami, ktoré môžu obsahovať oveľa viac informácií, ktoré sú zakódované na horizontálnej aj vertikálnej osi. Na rozdiel od štandardného 12-miestneho čiarového kódu môžu 2D verzie, ktoré vyzerajú ako štvorce alebo obdĺžniky obsahujúce mnoho malých jednotlivých bodov (QR kódy sú jednou z verzií), odhaliť o výrobku veľa informácií. Obchody budú môcť okamžite reagovať na stiahnutie výrobkov z trhu a identifikovať chybný tovar. Budú tiež môcť zistiť, kedy sa blíži dátum spotreby potravín, a ponúknuť zľavy. Maloobchodníci môžu tiež očakávať, že kódy výrazne zlepšia ich kontrolu zásob.

2D kódy majú množstvo výhod aj pre spotrebiteľov. Napríklad naskenovanie jedného z nich na obale potraviny pomocou telefónu ponúkne informácie, ako sú jej zloženie, recepty, v ktorých sa môže použiť, potenciálne alergény a miesto, kde bola vypestovaná. Nie sú užitočné len pre informácie o potravinách. Môžu odhaliť propagačné ponuky, továreň, v ktorej bolo niečo vytvorené, postupy spoločnosti v oblasti udržateľnosti a dokonca aj informácie o recyklácii výrobku alebo obalu. Kódy môžu tiež umožniť prístup k vernostným bodom, hrám a kupónom. Od roku 1994, keď boli prvýkrát použité na označovanie automobilových súčiastok v japonských továrňach, popularita QR kódov neustále rastie a ich používanie explodovalo počas korony, keď sa ale neslávne preslávili práve pri delení občanov na dve kategórie ľudí (podľa toho, či mali platné, alebo neplatné testovanie, či vakcináciu).

Spoločnosť Puma bola prvou, ktorá oznámila, že používa 2D čiarové kódy v amerických obchodoch a výrobkoch. Budú odkazovať na informácie o materiáloch, z ktorých sú tenisky vyrobené, a na snahy o udržateľnosť. Na medzinárodnej úrovni sa kódy používajú v Japonsku, Austrálii a na Novom Zélande na označenie čerstvosti a trvanlivosti potravín. Na iných miestach EÚ odhlasovala ich používanie na víza, čím sa zvýšia bezpečnostné riziká spojené s falšovaním a odcudzením vízových nálepiek a cestujúcim sa uľahčí podávanie žiadostí. Nezisková normalizačná organizácia GS1 US, ktorá dohliada na odvetvie čiarových kódov, stojí za iniciatívou „Sunrise 2027“, ktorej cieľom je do roku 2027 úplne prejsť na 2D čiarové kódy. Nedávno vydala testovaciu sadu schopností čiarových kódov pre maloobchodníkov, aby mohli posúdiť svoju pripravenosť na prechod na 2D.

Zdroj