Spoplatnenie práva na súkromie sa už stretlo s odporom aktivistu.

Meta zavádza možnosť predplatného pre členské krajiny EÚ a Island, Lichtenštajnsko, Nórsko a Švajčiarsko za 9,99 eur mesačne pri platbe cez web, resp. 12,99 eur pri platbe cez mobilné aplikácie, kde je vyššia cena spôsobená kompenzáciou spoločnosti voči poplatkom v App Store a Google Play Store. Služba bude dostupná od novembra a umožní využívať služby Facebook a Instagram bez sledujúcich reklám. Je to reakcia firmy na tlak Európskej únie, ktorá spoločnostiam pôsobiacim v EÚ prikazuje, aby nezbierali personalizované dáta o používateľoch za účelom cielenej reklamy bez ich výslovného súhlasu. Nakoľko má Meta svoj biznisový model založený na tejto stratégii, znamenalo by to pre giganta obrovské straty na európskom trhu. V júli tohto roka, európsky súd v rámci ochrany práva na súkromie rezidentov EÚ nariadil Mete, aby nekombinovala zozbierané dáta o používateľoch z jej služieb ako Facebook, Instagram a WhatsApp, ale aj z externých webstránok a aplikácii bez ich výslovného súhlasu.

Stalo sa tak po januárom rozhodnutí európskych regulátorov udeliť Mete pokutu 390 miliónov eur za nútenie európskych používateľov prijať súhlas s personalizovanými reklamami ako súčasť podmienok používania Facebooku. V júlovom rozhodnutí spoločnosti predstaviť predplatné jej služieb bez reklám bolo spočiatku, ako tvrdí Meta, indikované zo strany súdu ako dobrý spôsob, ako by gigant mohol poskytovať služby bez reklám a zároveň neohroziť svoj zisk z európskeho trhu. To sa však stretlo s odporom rakúskeho aktivistu za súkromie, Maxom Schremsom, ktorý tvrdí, že toto riešenie nie je v súlade so zákonom o ochrane súkromia. Zdôrazňuje, že právo na súkromie, ktoré je fundamentálnym základom právneho poriadku EÚ, by nemalo byť podmienené finančnou odplatou. Obáva sa, že by sa používatelia dostali do systému „zaplať si za svoje práva“ a používatelia by boli nútení si platiť za niečo, čo majú bezplatne garantované zo zákona ako súčasť ich práv.

Zdroj