Ultratenké lietadlo vyvinuté NASA a Lockheed Martin predstavuje významný krok smerom k obnoveniu nadzvukovej civilnej leteckej dopravy.

Toto experimentálne lietadlo, označované ako X-59, bolo verejnosti predstavené počas spoločnej ceremónie v kalifornskom Palmdale. Lietadlo X-59, na ktorom sa pracovalo niekoľko rokov a ktoré je financované NASA od roku 2018, má za cieľ zmeniť spôsob, akým cestujeme, a umožniť nám priblížiť sa k sebe za oveľa kratší čas, ako vyjadrila Pam Melroyová z NASA. Lietadlo s dĺžkou 30,4 metra a šírkou menej ako 9 metrov by malo lietať rýchlosťou 1,4-násobku rýchlosti zvuku (1488 km/h) bez generovania hlučného zvukového tresku. Jeho jedinečná konštrukcia, vrátane tenkého, zúženého nosa, ktorý tvorí takmer tretinu celkovej dĺžky lietadla, pomáha rozptyľovať rázové vlny, ktoré spôsobujú sonický tresk. Ďalšou zaujímavou vlastnosťou je umiestnenie kokpitu takmer v strede lietadla.

Zaujímavosťou je, že lietadlo nemá okná na prednej strane. Namiesto toho je kokpit vybavený kamerovým systémom s vysokým rozlíšením, ktorý zobrazuje obraz na obrazovke, čo pilotom umožňuje lietať. Podľa Pam Melroyovej bol vývoj systému vonkajšieho videnia, ktorý prekonáva výzvu obmedzenej viditeľnosti v kokpite, skutočným technologickým zázrakom. Hoci X-59 dosahuje rýchlosť 1,5-násobku rýchlosti zvuku, nebude produkovať obávaný zvukový tresk. V USA sú komerčné nadzvukové lety nad pevninou zakázané už viac ako päť desaťročí. Cieľom NASA je ukázať možnosť tichého komerčného nadzvukového letu nad pevninou, čím by sa mohli otvoriť nové komerčné trhy pre americké spoločnosti a priniesť výhody cestujúcim po celom svete, ako uviedol Bob Pearce z NASA. Očakáva sa, že X-59 uskutoční svoj prvý let ešte tento rok, čo bude nasledované prvým tichým nadzvukovým letom.

Po ukončení testovacích letov bude X-59 lietať nad niekoľkými mestami v USA, aby sa získala spätná väzba verejnosti na generovaný zvuk. Podľa Pearca plánuje agentúra zbierať údaje od ľudí pod lietadlom a určovať, či je tento zvuk prijateľný, s nádejou, že tieto údaje pomôžu pri revízii existujúcich regulačných predpisov. X-59 je experimentálne lietadlo, ktoré by mohlo ovplyvniť budúcnosť civilnej leteckej dopravy aj vojenských lietadiel.

Zdroj