Zoznámte sa s humanoidným robotom Pibot, ktorý dokáže bezpečne pilotovať lietadlo lepšie ako človek.
Pamäť robota je taká veľká, že si dokáže zapamätať všetky navigačné mapy Jeppesen, čo je úloha, ktorá je pre ľudských pilotov nemožná. Umelá inteligencia (AI) aj robotika v posledných rokoch zaznamenali výrazný pokrok, čo znamená, že väčšinu ľudských pracovných miest by čoskoro mohla prebrať technológia – na zemi a dokonca aj na oblohe nad nami.
Tím inžinierov a výskumníkov z Kórejského inštitútu pre pokročilú vedu a technológie (KAIST) v súčasnosti vyvíja humanoidného robota, ktorý dokáže riadiť lietadlá bez toho, aby bolo potrebné upravovať kokpit. „Pibot je humanoidný robot, ktorý dokáže riadiť lietadlo rovnako ako ľudský pilot tým, že manipuluje so všetkými jednotlivými ovládacími prvkami v kokpite, ktorý je určený pre ľudí,“ povedal pre Euronews Next David Shim, docent elektrotechniky na KAIST.
Robot, nazvaný „Pibot“, dokáže pomocou vysoko presnej technológie ovládania ovládať svoje ruky a prsty, aby obratne obsluhoval letové prístroje, a to aj pri silných vibráciách v lietadle. Jeho vonkajšie kamery umožňujú Pibotovi sledovať aktuálny stav lietadla a vnútorné mu pomáhajú ovládať základné spínače na ovládacom paneli. Tiež si dokáže zapamätať zložité manuály prezentované v prirodzenom jazyku, čo zvyšuje jeho prispôsobivosť v rôznych lietadlách.
Jeho pamäť je taká veľká, že si dokáže zapamätať všetky letecké navigačné mapy Jeppesen na celom svete, čo je podľa tímu KAIST pre ľudských pilotov nemožné. „Ľudia dokážu lietať s mnohými lietadlami, ale majú v sebe zabudované tieto návyky. Takže keď sa pokúšajú prejsť na iné lietadlá, musia absolvovať ďalšiu kvalifikáciu. Niekedy to nie je také jednoduché, pretože v našej mysli zostáva návyk, že nemôžeme jednoducho prejsť z jedného na druhé,“ povedal Shim.
„S pilotným robotom, ak naučíme jednotlivé konfigurácie lietadiel, potom môžete lietať s lietadlom jednoduchým kliknutím na typ lietadla,“ dodal. Výskumný tím tvrdí, že Pibot „rozumie“ a zapamätá si návody pôvodne napísané pre ľudí vďaka nedávnemu pokroku v oblasti veľkých jazykových modelov (LLM). „V roku 2016 sme mali nášho predchodcu pilotného robota.
V tom čase sme nemali dobrú technológiu umelej inteligencie, takže to, čo sme postavili, bol jednoduchý robot. Z literatúry alebo manuálu sa v skutočnosti nedokáže nič naučiť. Ale v poslednom čase s ChatGPT alebo s inými veľkými systémami jazykových modelov urobila technológia obrovský pokrok,“ vysvetlil Shim. Očakáva sa, že vďaka LLM bude Pibot prevádzkovať bezchybný let, pričom v núdzových situáciách bude schopný reagovať oveľa rýchlejšie ako jeho ľudskí kolegovia.
Dokáže si zapamätať prevádzkové a núdzové príručky lietadla (QRH, príručka v pilotnej kabíne, do ktorej môže posádka nahliadnuť v prípade problémov počas letu) a okamžite reagovať. Dokáže tiež vypočítať bezpečnú trasu v reálnom čase na základe stavu lietadla vo vzduchu. Výskumný tím síce používa ChatGPT, ale v súčasnosti vyvíja a testuje aj vlastný model prirodzeného jazyka, aby Pibot mohol zadávať otázky bez závislosti od internetového pripojenia.
Na mieru šitý jazykový model bude spracovávať informácie výlučne o pilotovaní a bude uložený v malom počítači, ktorý sa môže nosiť na palube. Pibot sa dá zapojiť aj do lietadla a priamo s ním komunikovať. V súčasnosti je navrhnutý na nasadenie v extrémnych situáciách, kde by účasť človeka nemusela byť prospešná. Humanoidný robot dokáže komunikovať aj s letovými dispečermi a ľuďmi v kokpite pomocou hlasovej syntézy, čo mu umožňuje konať ako pilot alebo prvý dôstojník.
Jeho prispôsobivosť presahuje oblasť letectva. Humanoidná konštrukcia robota Pibot, ktorý meria 160 cm a hmotnosť je 65 kg, mu umožňuje bezproblémovo nahradiť človeka v úlohách, ako je riadenie automobilov, obsluha tankov alebo dokonca velenie lodiam na mori. Shim hovorí, že tento robot sa dá použiť na akomkoľvek mieste, kde v súčasnosti „sedí a pracuje človek“.
„Ľudská forma síce nie je super efektívna, ale Pibota sme špeciálne navrhli ako humanoidnú formu, pretože všetky veci sú vytvorené pre ľudí. Môžeme mať osem rúk a štyri oči, ale zistili sme, že ľudská forma je akosi optimálna,“ vysvetlil Shim.
Robot je stále vo vývoji a jeho dokončenie sa očakáva do roku 2026. Výskumný projekt si podľa KAIST objednala Agentúra pre obranný rozvoj (ADD), vládny orgán poverený výskumom obranných technológií v Južnej Kórei. Shim predpokladá potenciálne vojenské aplikácie v budúcnosti.