Kontroverzný Cybertruck od Tesly sa mal stať začiatkom novej, cyberpunkovej éry v automobilovom priemysle.
Namiesto toho sa však zdá, že sa stáva jedným z najväčších sklamaní spoločnosti. Najnovšie údaje o predaji odhaľujú dramatický prepad záujmu a sériu problémov, ktoré spochybňujú nielen ambiciózne ciele Elona Muska, ale aj celkovú budúcnosť tohto futuristického pick-upu. Podľa najnovších údajov od renomovanej analytickej spoločnosti Kelley Blue Book predala Tesla v druhom štvrťroku 2025 iba 4306 kusov modelu Cybertruck.
Toto číslo predstavuje masívny medziročný pokles o 50,8% v porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2024, kedy sa predalo 8755 vozidiel. Výsledok je ešte horší, než očakávali analytici, ktorých predbežné odhady pre tento štvrťrok sa pohybovali medzi 5000 až 6000 predanými kusmi. Realita tak výrazne zaostala aj za pesimistickejšími predpoveďami. Tieto nízke čísla sú v ostrom kontraste s veľkolepými vyhláseniami šéfa Tesly, Elona Muska.
Musk v roku 2023 investorom sľuboval, že do roku 2025 bude spoločnosť schopná vyrábať približne 250000 Cybertruckov ročne. Pri súčasnom tempe predaja je zrejmé, že tento cieľ minie o viac ako 90%. Problém ilustruje aj pohľad na celkové predaje a rezervácie. Od začiatku dodávok zákazníkom pred viac ako 14 mesiacmi sa odhaduje, že Tesla predala celkovo 46096 Cybertruckov.
To je zarážajúci rozdiel v porovnaní s viac ako 1 miliónom rezervácií, ktorými sa Musk chválil ešte pred spustením predaja. Tieto čísla predstavujú konverzný pomer (pomer reálnych predajov k rezerváciám) na úrovni približne 5%. V automobilovom priemysle sa bežný konverzný pomer pri rezerváciách pohybuje od 2% do 16%. Tesla sa tak s 5% nachádza na spodnej hranici priemyselného štandardu, čo signalizuje, že z počiatočného nadšenia sa do reálneho nákupu pretavilo len málo záujmu.
Za prepadom predajov stojí celá séria problémov a zlých správ, ktoré Cybertruck sprevádzajú počas celého roka.
- Zrušený doplnok: V máji Tesla zrušila prídavný batériový balíček v hodnote 16000 dolárov, ktorý mal predĺžiť dojazd verzie s duálnym motorom na viac ako 715 km. Spoločnosť nikdy neuviedla dôvod, no pravdepodobne za tým stál nízky dopyt.
- Problémy vo výrobe: V decembri sa objavili správy o krátkom pozastavení výroby Cybertrucku kvôli spomaľujúcim sa predajom. O mesiac neskôr ďalšia správa tvrdila, že pracovníci z výrobnej linky Cybertrucku boli presunutí na linku pre Model Y.
- Rastúce zásoby a extrémne znehodnotenie: V máji sa ukázalo, že zásoby nepredaných Cybertruckov dramaticky rastú. Ešte horšou správou (pre Teslu aj pre majiteľov) bolo zistenie o extrémnej strate hodnoty vozidla. Keď Tesla začala akceptovať Cybertrucky na protiúčet, ukázalo sa, že miera znehodnotenia (amortizácie) dosahuje až 34% už po jednom roku a najazdení necelých 10000 km.
Ani vyhliadky do budúcnosti nie sú pre Cybertruck, ktorý je primárne zameraný na americký trh, priaznivé. Hoci celosvetové predaje elektromobilov naďalej stúpajú, Spojené štáty čelia vlne odkladov a rušení nových modelov.
Dôvodom je blížiaci sa koniec federálneho daňového kreditu vo výške 7500 dolárov na nákup elektromobilov, ktorý má skončiť tento rok v septembri. Strata tejto významnej finančnej výhody pravdepodobne ešte viac utlmí už aj tak slabý dopyt po kontroverznom pick-upe od Tesly.
