Presne pred šiestimi rokmi vstúpila na slovenský trh 4ka a za ten čas sa jej podarilo urobiť doslova dátovú revolúciu.
4ka priniesla cenovo dostupné nové paušály s desiatkami gigabajtov mobilných dát a ako vôbec prvý mobilný operátor uviedla aj nekonečné dáta v mobile. Dnes dosahujú nekonečné produkty vo 4ke viac ako nadpolovičný podiel predaných paušálov. Najmladšieho a jediného slovenského operátora si pritom vybralo už viac ako pol milióna aktívnych zákazníkov a tento podiel každým dňom neustále rastie. „V októbri 2016 sme uviedli na trh prvý skutočne nekonečný paušál. Dnes, po piatich rokoch, môžeme konštatovať, že to bol ťah správnym smerom, čo potvrdzuje aj to, že ku koncu septembra 2021 je viac než každý druhý predaný paušál (58%) s nekonečnými dátami,“ hovorí Marek Jánošík, vedúci produktového oddelenia 4ky.
V roku 2020 padol vo 4ke nový rekord, kedy priemerný objem spotrebovaných dát dátujúceho zákazníka 4ky presiahol 12GB (12,34GB), pričom TOP 10% najväčších „dátovačov“ vo 4ke prenesie priemerne za mesiac viac ako 50GB dát. Celková agregovaná mesačná spotreba dát všetkých 4károv sa dnes počíta v petabytoch. Za povšimnutie stojí, že priemerná dátová spotreba zákazníkov 4ky kontinuálne medziročne rastie o približne 20%, čo znamená, že sa do 5 rokov zdvojnásobí. Internet v mobile dnes nie je luxusom, ale stal sa bežnou súčasťou života. Stalo sa tak aj vďaka tomu, že mobilný operátor 4ka ako prvý uviedol mobilné dáta za rozumnú cenu a priniesol tak dátovú slobodu na Slovensko. A zvyšok trhu ho postupne, i keď často neochotne, nasledoval.
Dátová sloboda so sebou prináša mnohé pozitíva, ale internet má aj svoju tienistú stránku. Podľa aktuálneho prieskumu len 2% Slovákov nemajú účet na sociálnych sieťach, pričom sociálne siete si každý deň prezerá až 97% mladých vo veku 15-29 rokov. Priemerne trávia ľudia na sociálnych sieťach 3 hodiny denne a u mladých ľudí to môže byť viac ako dvojnásobok. Pričom sociálne siete slúžia nie len na kontakt s blízkymi, ale aj na zábavu a tiež ako zdroj informácií.