FTC navrhuje pravidlo, ktoré má spotrebiteľom pomôcť zrušiť predplatné jedným ťuknutím.

Takzvané ustanovenie o zrušení kliknutím by od spoločností vyžadovalo, aby zjednodušili proces zrušenia tým, že spotrebiteľom umožnia ukončiť služby rovnakým spôsobom, akým sa na ne prihlásili – takže ak sa spotrebiteľ prihlásil napríklad na predplatné na webstránke, musel by mať možnosť zrušiť ho online, a nie telefonicky alebo osobne. „Tieto spoločnosti sa spoliehajú na to, že zákazníci budú príliš netrpezliví, zaneprázdnení alebo zmätení, aby preskakovali všetky prekážky,“ povedala predsedníčka FTC Lina Khanová. Návrh by tiež vyžadoval, aby sa predávajúci pýtali spotrebiteľov, ktorí rušia svoje predplatné, či chcú počuť o iných ponukách, skôr než im ich predložia, a aby pred automatickým obnovením predplatného poskytli spotrebiteľom ročné pripomenutie ich predplatného.

Komisia hlasovala za schválenie oznámenia o navrhovanej tvorbe pravidiel v pomere 3:1, pričom komisárka Christine Wilsonová hlasovala proti nemu s tvrdením, že je príliš rozsiahly. Federálna agentúra uviedla, že každoročne dostáva tisíce sťažností od spotrebiteľov, ktorí sa sťažujú na účtovanie opakujúcich sa služieb bez ich súhlasu alebo na zložité pravidlá zrušenia. Predsedníčka FTC Lina Khanová vo svojom vyhlásení poukázala na správy o telocvičniach, ktoré od členov vyžadujú, aby zrušili svoje predplatné osobne alebo prostredníctvom overenej alebo notársky overenej pošty, a o plánoch mobilných telefónov, ktoré vyžadujú telefonát so zástupcom zákazníckeho servisu, „ktorý vás bude držať na linke, aby sa vás pokúsil presvedčiť, aby ste zostali“, uviedla.

Súčasné zákony a nariadenia „neposkytujú spotrebiteľom a priemyslu konzistentný právny rámec“, uvádza sa v oznámení federálnej agentúry. Oznámenie o navrhovanej tvorbe pravidiel je súčasťou preskúmania predpisu agentúry o negatívnych možnostiach, ktorý bol prijatý v roku 1973 a ktorý vyžaduje, aby predajcovia zverejnili podmienky predaja pred tým, ako si spotrebiteľ predplatí službu, a poskytli informácie o tom, ako môže spotrebiteľ postupovať pri zrušení zmluvy. Toto pravidlo však umožňuje podnikom neustále účtovať spotrebiteľom poplatky za služby na dobu neurčitú, pokiaľ nepodniknú kroky na zrušenie, a nereguluje iné marketingové taktiky, ktoré sťažujú zrušenie, čo sa FTC snaží zmeniť.

Verejnosť bude môcť predložiť pripomienky k najnovšiemu návrhu počas 60-dňového obdobia po jeho uverejnení vo Federálnom registri, úradnom vestníku vlády. Hovorca FTC vo štvrtok uviedol, že úradníci zatiaľ nevedia, kedy bude návrh zverejnený a k dispozícii verejnosti na pripomienkovanie. Nie je bezprostredne jasné, kedy by finalizované pravidlo mohlo nadobudnúť účinnosť.

Zdroj