Podľa novej správy Spotify pripravuje revíziu svojich plánov a cien.
Podľa predpokladov bude zahŕňať zvýšenie cien na niekoľkých hlavných trhoch a pribudne aj nový plán, ktorý nebude zahŕňať audioknihy. V správe sa uvádza, že ceny sa zvýšia približne o 1 dolár mesačne za individuálne plány na 2 doláre mesačne za rodinné plány a duo plány v Spojenom kráľovstve, Austrálii, Pakistane a na ďalších dvoch nemenovaných trhoch. V USA, na najväčšom trhu, sa podľa „ľudí oboznámených so záležitosťou“ zvýšenie cien chystá „neskôr v tomto roku“.
Vyššie ceny údajne pomôžu pokryť náklady na audioknihy, ktoré platforma nedávno začala ponúkať. Predplatitelia služby dostanú mesačne 15 hodín počúvania audiokníh. Spoločnosť však, samozrejme, musí platiť vydavateľom audiokníh za všetok tento čas počúvania, ktorý ponúka „zadarmo“, hoci doteraz zarábala na audioknihách len od poslucháčov, ktorí prekročili spomínaný limit.
Spotify sa zrejme chystá zaviesť aj nový plán, ktorý bude ponúkať len hudbu a podcasty bez audiokníh. Jeho cena bude rovnaká ako cena súčasného individuálneho prémiového plánu. Používatelia tejto pripravovanej úrovne budú musieť za audioknihy platiť. V podstate to teda vyzerá takto: Platforma najprv pridá audioknihy do existujúceho prémiového plánu, potom zvýši jeho cenu, ale spustí nový plán, ktorý je identický bez audiokníh.
Zdá sa, že to všetko má za cieľ zaujať ľudí s prémiovým plánom audioknihami, a tak ich prinútiť, aby zostali na tomto pláne aj po zvýšení ceny, zatiaľ čo tí, ktorí sa o audioknihy nezaujímajú, budú musieť pri každom spustení nového plánu prekonať ďalší balík zmien. Ale je toho viac. Prichádza aj plán „supremium“, ktorý používateľom poskytne prístup k vysokokvalitnému zvuku „okrem iných funkcií“, ktoré nie sú podrobne opísané. Hovorí sa o tom už roky, takže možno to konečne padne v roku 2024?
Firma sa v poslednom čase snaží (zdá sa, že takmer až zúfalo) diverzifikovať ponuku z ponuky len hudby, keďže nahrávacím spoločnostiam a umelcom platí približne 70% svojich príjmov. Takto sa pred niekoľkými rokmi zrodila jej snaha o podcasty a nedávno sme sa dočkali audiokníh. To však paradoxne znepokojilo jej partnerov v hudobnom priemysle, ktorí sa teraz obávajú, že budú od Spotify dostávať menej peňazí. A ich reakciou na tento strach bolo údajne tlačenie firmy k zvyšovaniu cien.
Minulý rok Spotify zvýšil ceny prvýkrát od zavedenia prémiovej úrovne a zdá sa, že tento krok nemal žiadne škodlivé účinky, keďže jej používateľská základňa vzrástla o 113 miliónov – čo je najlepší nárast, aký kedy zaznamenala. Na konci roka 2023 mala spoločnosť celkovo 602 miliónov používateľov, z toho 236 miliónov platiacich zákazníkov. Úspech minuloročného zvýšenia cien dodal vedeniu spoločnosti sebavedomie, aby ho zopakovalo.