Toyota predstavila plány na novú technológiu batérií pre elektromobily, s dojazdom až 1500 km, ktorá bude revolúciou.

Na brífingu spoločnosť oznámila veľké novinky týkajúce sa novej technológie polovodičových batérií pre elektromobily. Tu uviedla, že zjednodušila výrobu materiálu používaného na výrobu polovodičových batérií a do roku 2025 plánuje uviesť na trh model, ktorý predĺži dojazd o 20%. Výkonnejšia verzia je stále v štádiu výskumu a vývoja, ale podľa Toyoty má potenciál dosiahnuť o 50% dlhší dojazd – viac ako 1500 km.

Pre predstavu, by nás mohlo dostať z Bratislavy až do Göteborgu v Švédsku (1422 km), alebo z Bratislavy takmer až do Londýna (1528 km), či z Bratislavy takmer až do Istanbulu (1527 km) autom; a čas nabíjania by bol len 10 minút. Firma sa už nedávno dostala na titulky novín, keď oznámila, že v priebehu niekoľkých rokov bude mať na trhu elektromobily s polovodičovými batériami.

Polovodičové batérie (na rozdiel od lítium-iónových batérií, ktoré používajú tekutý elektrolyt) sa považujú za potenciálny prelomový bod pre elektrické vozidlá. Môžu skrátiť čas nabíjania, zvýšiť kapacitu a znížiť riziko požiaru. Spoločnosť bude v rokoch 2026 a 2027 ponúkať aj dva typy batérií novej generácie – označované ako „výkonné“ a „popularizované“. Verzia performance bude využívať rovnaký chemický zloženie batérie ako SUV bZ4X, ale ponúkne o 20% väčší dojazd.

Navyše bude stáť o 20% menej. Popularizovaná verzia bude mať rovnaký nárast dojazdu, ale o 40% nižšie náklady. Hoci polovodičové batérie existujú už nejaký čas, vyskytli sa problémy s rozšírením výroby, aby sa mohli používať v bežných elektrických vozidlách. Na tomto probléme pracuje mnoho spoločností vrátane Porsche. Jeden startup dokonca vyvinul spôsob 3D tlače týchto batérií v rôznych tvaroch a veľkostiach.

Podľa zdroja však Toyota tvrdí, že sa jej podarilo dosiahnuť prelom vo výrobe polovodičových batérií, vďaka ktorému bude výroba tohto produktu v skutočnosti jednoduchšia ako výroba lítiových batérií. Inovácie Toyoty v oblasti polovodičových batérií sú veľkou novinkou pre spoločnosť aj pre celú planétu. Nová technológia ušetrí spotrebiteľom čas aj peniaze v podobe nižších cien a kratšieho času stráveného na nabíjacích staniciach.

Väčší dojazd pomôže zbaviť potenciálnych zákazníkov, ktorí sa zaujímajú o elektrické vozidlá, obáv z dojazdu, vďaka čomu budú tieto vozidlá vhodnejšie na cestovanie naprieč krajinou, kým sa dobuduje nabíjacia infraštruktúra. David Bailey, profesor podnikovej ekonómie na Birminghamskej univerzite, povedal, že by to mohol byť kľúčový moment vo vývoji elektromobilov; ak sa to Toyote podarí.

„Často dochádza k prelomovým objavom vo fáze prototypu, ale potom je ich rozšírenie ťažké,“ povedal. „Ak je to skutočný prelom, môže to zmeniť pravidlá hry, do veľkej miery je to svätý grál batériových vozidiel.“ Spoločnosť plánuje masovú výrobu svojej polovodičovej batérie v rokoch 2027 – 2028. Zdroje však vyzval ľudí, aby si nerobili veľké nádeje, pretože Toyota v minulosti zaostávala vo svojich časových plánoch.

Zdroj