Majitelia Sony PlayStation 5 dostanú podporu variabilnej obnovovacej frekvencie formou softvérovej aktualizácie už čoskoro.

Spoločnosť Sony dnes oznámila, že podpora variabilnej obnovovacej frekvencie (VRR) bude uvoľnená tento týždeň a bude dostupná globálne. Bude sa dať zapnúť v nastaveniach obrazovky a videa a môže byť povolená len pre podporované hry alebo vynútene pre všetky, aj nepodporované hry. Druhá možnosť však môže priniesť so sebou nepríjemné následky vo forme neočakávaných vizuálnych efektov alebo nemusí fungovať vo všetkých prípadoch.

Firma taktiež vydala zoznam hier, ktoré dostanú oficiálnu podporu VRR v najbližších týždňoch. Patria medzi ne tituly ako Astro’s Playroom, Call of Duty: Vanguard, Call of Duty: Black Ops Cold War, Destiny 2, Devil May Cry 5 Special Edition, DIRT 5, Godfall, Marvel’s Spider-Man Remastered, Marvel’s Spider-Man: Miles Morales, Ratchet & Clank: Rift Apart, Resident Evil Village, Tiny Tina’s Wonderlands, Tom Clancy’s Rainbow Six Siege, a Tribes of Midgard. Nebudú to samozrejme jediné hry, ktoré dostanú podporu VRR, dostanú ju aj mnohé iné tituly formou aktualizácie. Natívna podpora VRR bude pravdepodobne zahrnutá ako štandard vo všetkých budúcich hrách pre konzolu.

Nanešťastie, pokiaľ majiteľ PlayStation 5 vlastní televízor alebo monitor s podporou HDMI vo verzii staršej ako 2.1, VRR nebude podporovaná, nakoľko variabilná obnovovacia frekvencia bola pridaná oficiálne až so štandardom 2.1. Výrobcom TV a monitorov sa síce podarilo podporu VRR dostať aj na modely s HDMI 2.0, ale firma sa rozhodla, že na rozdiel od Microsoftu a jeho Xbox Series X/S a dokonca aj Xbox One X/S, nebude podporovať VRR na cez obrazovky pripojené so štandardom HDMI 2.0.

VRR je technológia, ktorá umožňuje kompatibilnému monitoru obnoviť obraz len keď GPU vykreslí novú snímku. Vďaka tejto technológii je obnovovacia frekvencia monitoru synchronizovaná s výstupom grafickej karty, čo umožňuje eliminovať trhanie obrazovky bez zapnutia funkcie VSync a taktiež odstraňovať nekonzistenciu v časovaní snímok keď konzola nedokáže udržať počet snímok na úrovni fixovanej frekvencii monitora. Výsledkom je herný zážitok, ktorý je plynulejší, viac konzistentný a viac responzívny.

Zdroj