Lietadlo Sirius sľubuje výnimočný dolet vďaka využitiu energie uloženej v kvapalnom vodíku.

Dokáže preletieť až 1851 km rýchlosťou až 520 km/h vďaka čistému pohonu na kvapalný vodík. To umožňujú 20 malých elektrických ventilátorov so systémom vychýleného ťahu, ktoré zabezpečujú vertikálne stúpanie. Tento projekt vyvíja švajčiarsky startup Sirius Aviation AG, v ktorom pracuje viac ako 100 inžinierov od roku 2021.

Spoločnosť, sídliaca v meste Baar, už začala proces certifikácie u FAA a plánuje prvé lety demonštračného modelu v roku 2025 s cieľom dosiahnuť úplnú certifikáciu a komerčné prevádzku do roku 2028. Sirius sa snaží napodobniť menšiu verziu nemeckého lietadla Lilium Jet, ale so zameraním na vodíkový pohon, ktorý poskytuje vyššiu energetickú hustotu a umožňuje dlhší dolet.

Lietadlo bude využívať vychýlený ťah z ventilátorov namiesto nakláňania pohonných jednotiek, čo je prístup zvolený Lilium. Verzia Business s maximálnym doletom 1851 km pojme len troch cestujúcich, zatiaľ čo päťmiestna verzia Millennium určená pre komerčné účely dosahuje dolet 1046 km, čo je stále viac než štvornásobok doletu, ktorý Lilium plánuje dosiahnuť s batériovým pohonom.

Proces vývoja a certifikácie elektrických VTOL lietadiel novej generácie je komplikovaný, a Sirius pridáva ďalšiu úroveň zložitosti s jeho systémom vychýleného ťahu a malým ventilátorom, čo môže byť menej efektívne v porovnaní s väčšími vrtuľami a rotorami používanými v iných návrhoch.

Výzvou je tiež kvapalný vodík, ktorý musí byť udržiavaný pri veľmi nízkych teplotách počas celého procesu distribúcie, plnenia a letu. Projekt je ambiciózny s potenciálom pre významné investície, ale aj so značnými rizikami. Ak sa nájdu investori ochotní podporiť tento podnik dlhodobo, Sirius by mohol prispieť k rozvoju čistšej leteckej dopravy na krátke a stredné vzdialenosti v nasledujúcich desaťročiach.

Zdroj