Holandský startup Elysian tvrdí, že potenciál elektrických lietadiel na batérie je všeobecne podceňovaný.

Podľa nich je možné postaviť veľké batériové lietadlá, ktoré by dokázali prekonávať vzdialenosti, pre ktoré by sme podľa bežných predpokladov potrebovali vodík. Firma plánuje tento potenciál preukázať tým, že vyvinie lietadlo schopné prepraviť 90 cestujúcich na vzdialenosť približne 800 km, a to len s využitím batérií s kapacitou 360 Wh/kg.

S očakávanými vylepšeniami batérií by mohli dosiahnuť dolet až 1000 km, čím by mohli pokryť až 50% všetkých pravidelných komerčných letov. Táto ambícia predstavuje významný posun oproti súčasným názorom, ktoré považujú batérie za príliš ťažké na to, aby sa z nich mohli stavať dopravné lietadlá, a domnievajú sa, že sú vhodné len pre menšie lietadlá na kratšie vzdialenosti.

Elysian však tvrdí, že s využitím batérií sa môžeme dostať oveľa ďalej na jednotku energie ako s lietadlami poháňanými vodíkom alebo palivami SAF. Ich lietadlo, E9X, by malo využívať energeticky efektívnejší dizajn s dlhšími krídlami a menším trupom, čím by sa znižil odpor vzduchu a zvýšil dolet. Elysian plánuje, že E9X „vzlietne na oblohu“ v roku 2033, pričom doteraz získali podporu vo výške približne 10 miliónov USD od spoločnosti Panta Holdings.

Ak chce Elysian úspešne realizovať svoj plán, budú musieť získať miliardy dolárov, pretože vytvorenie prototypu takejto veľkosti a jeho certifikácia nie sú jednoduché úlohy. Navyše, existujú technické výzvy spojené s veľkými batériami potrebnými pre elektrické lietadlá, ako je potreba rozsiahlej nabíjacej infraštruktúry na letiskách s výkonom niekoľkých megawattov a možnosťou rýchleho obratu lietadiel.

Batérie musia byť tiež schopné zvládať opakované nabíjanie bez straty funkčnosti. Napriek týmto výzvam Elysian verí v možnosť dekarbonizácie leteckej dopravy a snaží sa prelomiť súčasné technologické bariéry. Budúcnosť ukáže, či sa ich vízia stane realitou a či letecká doprava bude ekologickejšia.

Zdroj