Práva spotrebiteľov, ktoré boli formulované pred viac ako polstoročím, zostávajú dodnes platné, avšak v 21. storočí ich zavedenie získava úplne nový rozmer. K ich novej interpretácii prispeli nové technologické riešenia, spoločnosti sa tiež prispôsobujú správaniu spotrebiteľov.
Medzi zaujímavosti patrí, že 15. marca 1962 John F. Kennedy definoval štyri základné práva potrebiteľa: právo na informácie, výber, bezpečnosť a zastupovanie. Medzitým rozsiahle používanie internetu zmenilo koncept spotrebiteľských práv, ktorý musí vyhovieť novým potrebám kupujúcich. Navyše zákazníci na internete venujú zvláštnu pozornosť bezpečnosti: až 20% z nich zruší nákup, pokiaľ nie je k dispozícii ich obľúbený spôsob platby. Právo spotrebiteľa na informácie nie je len jediná vec, ktorá je podstatná. Naopak pre mnoho spotrebiteľov je dôležitá podpora pre zákazníka. Dokonca podľa prieskumu až 42% slovenských spotrebiteľov by na internete nakupovalo častejšie v zahraničí, keby mohli získať zákaznícku podporu v slovenčine, a 35% by nakupovalo viac, ak by web predávajúceho bol k dispozícii po slovensky.
Štvrtina Slovákov vyhľadáva na webe informácie o tovare alebo službách prostredníctvom desktopov a 17% prostredníctvom mobilných zariadení. Podľa prieskumu tiež vyplýva, že dve tretiny Čechov už nakupujú online. V dnešnej dobe znamená voľba nielen širokú škálu produktov, ale tiež možnosť využiť rad rôznych predajných kanálov – nakupovanie v nákupnom centre, v blízkom obchode, online alebo pomocou mobilného telefónu na pláži. Za posledných šesť mesiacov už tretina spotrebiteľov po celom svete nakupuje prostredníctvom sociálnych médií. Takmer tretina (32%) slovenských online kupujúcich hľadá inšpiráciu na sociálnych sieťach. V roku 2018 to bolo 23% a toto číslo stále rastie.
V Českej republike sú mobilné zariadenia v súčasnosti najobľúbenejším zariadením pre online nakupovanie s 54% transakcií pomocou smartfónov. Tento trend si spoločnosti všimli a preto väčšina globálnych online predajcov optimalizovalo svoj web tak, aby prijímal mobilné platby. Zaujímavosťou tiež je, že takmer polovica globálnych spotrebiteľov sa obáva o bezpečnosť mobilných transakcií a niektorí z nich tak radšej vyberú osobnú návštevu v kamennom obchode, keďže sa domnievajú, že platobný proces je tak bezpečnejší. A čo z toho plynie pre obchodníkov? Vyjsť maximálne v ústrety zákazníkom, vedieť im vysvetliť, že používajú dôveryhodné platobné brány.