Zmeny čakajú fanúšikov elektrických kolobežiek, nová prísnejšia legislatíva sa však nemusí týkať všetkých.
Sú praktickým dopravným prostriedkom, ktorý pre časť používateľov dokáže plnohodnotne nahradiť aj hromadnú dopravu. Firma MNForce uskutočnila reprezentatívny prieskum medzi 1000 respondentmi a zisťovala, aká je situácia na Slovensku. Viac ako štvrtina opýtaných (28%) jazdí na e-kolobežkách, pričom z nich asi polovica ich vlastní a ostatní využívajú služby prenájmu. Aspoň raz za mesiac si na nich zajazdí 18% opýtaných, ďalších 14% jazdí približne každý tretí deň. Môže prekvapiť, že napriek tomu, že väčšinou jazdia na kolobežke Slováci vo veku 18 – 29 rokov (28%) a 30-39 rokov (27%), nechýbajú ani seniori nad 60 rokov (17%). Dôvody pre používanie sú hlavne nezávislosť od hromadnej dopravy, taxíkov a celkovo zábavný spôsob prepravy (20%). Ďalej sú obľúbené preto, že sú najlacnejšou možnosťou vlastného dopravného prostriedku (16%) a jazdia na nich pre ohľaduplnosť k životnému prostrediu (16%).
Naopak, hlavnými dôvodmi proti používaniu sú nedostatočne rozvinuté cyklotrasy (30%), chýbajúce nabíjacie stanice (19%), dlhá doba nabíjania (13%) a veľký úložný priestor doma (12%). Pri výbere opýtaným najviac záleží na výdrži batérie (43%) a cene (39%). Dôležitý je tiež výkon (33%). Prieskum tiež ukázal, že polovica z tých, čo jazdia na e-kolobežkách, nikdy nepoužívajú prilbu. Štvrtina si ju nasadí len pri dlhších trasách. Polovica respondentov absolvuje týždenne len do 15 km. Približne štvrtina potom najazdí týždenne medzi 16 a 30 kilometrov. Fanúšikovia e-kolobežiek budú mať v niektorých prípadoch komplikácie. Pre tých, ktorí uprednostňovali prenájom, bude musieť zmeniť svoj postoj, pretože veľká spoločnosť na ich prenajímanie mení svoje podnikanie. Po novom budú kolobežky dostupné iba v Bratislave, Trnave, Trenčíne a Piešťanoch. Veľké mestá ako Košice, Žilina, Banská Bystrica, Martin, Poprad, Nitra a ďalšie ostanú bez tejto služby. Riešením môže byť prechod na vlastnú kolobežku.
Pre bezpečnejšiu, praktickejšiu a zábavnejšiu jazdu je vhodné vyberať si model s dlhšou výdržou batérie, vyšším výkonom a dostupným cenovým rozpätím. Pri kúpe je dôležité zohľadniť aj možnosti údržby, dostupnosť náhradných dielov a servisných služieb. Nová prísnejšia legislatíva pre elektrické kolobežky môže mať vplyv na ich používanie a bezpečnosť na cestách. Medzi možné zmeny patrí povinnosť nosiť prilbu, dodržiavanie rýchlostných obmedzení, zákaz jazdy na chodníkoch alebo povinnosť mať poistenie. Pred zakúpením e-kolobežky sa treba pripraviť na zmenu legislatívy na Slovensku. Od budúceho roka bude povinné uzatvoriť zmluvné poistenie za škodu. Konkrétne, povinnosť mať poistenie zodpovednosti za škodu (PZP) budú mať majitelia elektrických kolobežiek alebo Segwayov s rýchlosťou vyššou ako 25 km/h, ako aj tí, ktorých kolobežky dosahujú rýchlosť nad 14 km/h a vážia viac ako 25 kg.
Majitelia elektrobicyklov však budú na Slovensku od tejto povinnosti oslobodení. V niektorých členských krajinách EÚ, ako sú Nemecko a Francúzsko, bude platiť povinnosť mať PZP aj pre e-bicykle. Podľa týchto údajov sa dá usudzovať, že nová legislatíva nebude mať vplyv na majiteľov niektorých kolobežiek – najmä ak rýchlosť týchto modelov je vždy do 25 km/h a hmotnosť sa pohybuje okolo 14 až 20 kg. Jedinou výnimkou tak potom sú modely, ktoré majú kvôli silnejšiemu motoru, pokročilému odpruženiu a najmä väčšej batérii s väčším dojazdom vyššiu rýchlosť a hmotnosť.
Čo sa nemení sú pravidlá bezpečného jazdenia na e-kolobežkách:
- Zákon o cestnej premávke č 8/2009, ktorý bol pred rokom novelizovaný už omnoho presnejšie narába s pojmom elektrická kolobežka alebo tiež kolobežka s elektrickým pohonom. Ich používatelia sú už nazývaní vodičmi. Vo všeobecnosti sa dá povedať, že pre vodičov e-kolobežiek platí väčšina pravidiel ako pre cyklistov. Čiže aj pre kolobežky na cestách platia pravidlá ako prednosť sprava a podobne.
- Na e-kolobežke sa s výnimkou cyklochodníkov, poľných a lesných ciest a obytnej zóny môžu voziť len osoby nad 15 rokov. Zároveň je dovolené, aby kolobežku používala vždy len jedna osoba.
- Okrem spomínaných ciest a cyklochodníkov sa na elektrickej kolobežke smie jazdiť aj po pravej strane chodníkov. Ale tak, aby ste neohrozili ani neobmedzili chodcov. To tiež znamená jazdiť rýchlosťou chôdze, maximálnou rýchlosťou do 5 km/h.
- Na e-kolobežke sa smie jazdiť aj po pravej krajnici ciest. Ak je dopravnou značkou určená cestička pre osoby na športovom vybavení (kam kolobežky patria), musí sa táto cestička použiť.
- Po krajnici cesty sa smie na kolobežke jazdiť vždy len v rade za sebou, nikdy nie vedľa seba.
- Pri jazde na e-kolobežke nie je zákonom vyžadované nosenie prilby a ani reflexnej vesty. Je to však vysoko odporúčané.
- Za zníženej viditeľnosti ako je šero, hmla či dážď je potrebné mať osvetlenie kolobežky a tiež reflexné prvky. Rovnako ako u cyklistov to znamená biele svetlo vpredu a odrazové svetlo vzadu.
- Pri jazde na e-kolobežke je povolených do 0,5 promile alkoholu v krvi – ale to platí len pri jazde v zastavanom území obce a na cestičke pre cyklistov. Určite je však vysoko odporúčané jazdiť “bez hladinky”.
- Počas jazdy sa musíte vždy držať oboch riadidiel s výnimkou ukazovania zmeny smeru jazdy. Je tiež zakázané pri jazde na kolobežke viesť zviera alebo prevážať náklad.
- A to najdôležitejšie – pri jazde kolobežkou kdekoľvek a kedykoľvek je nutné sledovať situáciu v cestnej premávke a dávať pozor na ostatných účastníkov ako chodcov, tak aj automobily. Tieto pravidlá platia pre elektrické kolobežky s maximálnou rýchlosťou do 25 km/h. Tie rýchlejšie už sú zo zákona považované za motocykle.