Ford testuje vyhrievané panely interiéru, ktoré by mohli viesť k väčšiemu dojazdu elektrických vozidiel.

Štúdia Blue Oval odhalila potenciálne zvýšenie dojazdu o 5%. Nízke teploty sú jedným z najväčších nepriateľov elektromobilov, pretože pri poklese hodnôt teplomera dochádza k stratám dojazdu. A samozrejme, je potrebné vyhrievať kabínu, čo z batérií odčerpáva ešte viac energie, čím sa dojazd ďalej znižuje. Spoločnosť však tvrdí, že možno existuje lepší spôsob vykurovania interiéru než používanie starej dobrej klimatizácie, čo by mohlo viesť k zvýšeniu dojazdu približne o 5% pri teplotách až do -7°C.

V rámci dlhodobej štúdie v Európe automobilka Blue Oval vybavila malú flotilu elektrických dodávok Transit vyhrievanými prvkami na lakťových opierkach, podlahových rohožiach, dverových paneloch, slnečných clonách a paneli pod volantom, aby zistila, či to bude účinnejšie ako klimatizácia. Výsledky sú povzbudivé. Podľa spoločnosti testovanie prebiehalo v zime aj v lete, na suchých aj mokrých cestách a v silnom daždi a vetre, pričom sa dodávky používali na doručovanie balíkov, rozvoz špeciálneho tovaru a jednodňovú prácu remeselníka vzdialeného 350 km. A keď sa všetko skončilo, matematika ukázala, že prvky spotrebovali o 13% menej energie, ako by spotrebovala klimatizácia, čo viedlo k priemernému zvýšeniu dojazdu o 5%.

Stojí za zmienku, že väčšina vozidiel zapojených do štúdie absolvovala krátke cesty, pri ktorých musel vodič často otvárať a zatvárať dvere, čo dosť znížilo teplotu v kabíne. „Všetci vieme, že ak sú dvere alebo okná otvorené, keď je vonku chladnejšie, teplota vo vozidle klesá. Platí to najmä pre dodávky, pretože vodiči často vysadzujú tovar a teplo generované klimatizáciou sa rýchlejšie stráca, zatiaľ čo vyhrievané povrchy zostávajú teplé,“ povedal Markus Espig, systémový inžinier, oddelenie Propulsion Systems Engineering, Ford Research and Innovation Centre Europe. „Zníženie spotreby energie nielenže zlepšuje dojazd, ale znižuje aj náklady a pomáha zabezpečiť, aby bol spôsob nášho cestovania udržateľnejší.“

Americká automobilka tvrdí, že sa zaoberá aj vývojom ďalších technológií, ktoré by mohli ponúknuť energeticky úsporné vylepšenia v elektrických vozidlách, ako napríklad výmenník tepla, ktorý odoberá odpadové teplo z elektrickej pohonnej jednotky a využíva ho na vykurovanie kabíny a/alebo akumulátora, ako aj funkciu klimatizácie pohonnej jednotky, ktorá udržiava komponenty elektrickej pohonnej jednotky na energeticky najoptimálnejšej teplote.

Zdroj