Možnosť vypnúť sledovania reklám má platiť len v EÚ a má to háčik.
Pred časom dostala spoločnosť, ktorá vlastní Facebook a Instagram, pokutu vo výške približne 423 miliónov dolárov od írskej Komisie pre ochranu údajov, ktorá je hlavným regulátorom ochrany osobných údajov v Európskej únii (EÚ). Ako už asi tušíte, súviselo to so spôsobom, akým firma využívala údaje zozbierané používateľmi. Keď bola pokuta oficiálne oznámená, spoločnosť dosť pohrozila, že Facebook a Instagram budú odstránené z obchodov s aplikáciami v Európe. Asi ste si všimli, že k tomu nikdy nedošlo, takže po neúspešnom pokuse nemala spoločnosť inú možnosť, ako urobiť nejaké zmeny. A ako informoval zahraničný denník, vyzerá to tak, že my ako obyvatelia EÚ budeme pravdepodobne môcť vypnúť sledovanie reklám pre svoje účty.
A typicky pre túto firmu, je v tom háčik. Ak máte záujem zbaviť sa tých otravných sledovačov reklám, ktoré používateľovi sledujú všetky štatistiky o preferenciách, budete musieť odoslať formulár, ktorý v podstate funguje ako prosba, aby ste sa zo sledovania odhlásili. Meta si však vyhradzuje posledné slovo, keďže citujeme: „vyhodnotí predložené podania a rozhodne, či zmenu zavedie“. To určite vyvolá nejasnosti a najmä aktivisti za ochranu súkromia sa môžu zamýšľať, prečo to je takto nastavené. A nielen preto, že sa tým ponecháva voľba používateľa v rukách korporácie, ale aj preto, že to znamená, že používatelia budú mať pri vytváraní účtu stále predvolenú voľbu (zobrazovania a zbierania, pokiaľ neodošlú formulár, ktorým im gigant schváli, pozn. red.). V súčasnosti máte možnosť vypnúť určitú formu sledovania na týchto sociálnych platformách, ale to je úplne niečo iné. Ak to máte vypnuté, v podstate to obmedzuje napríklad Facebook v používaní údajov o používateľovi získaných z vašej aktivity mimo platformy na cielenú reklamu.
Naopak, tento nový formulár na odhlásenie, ak bude po odoslaní prijatý, výrazne obmedzí údaje, ktoré môžu sociálne platformy používať. Ako napríklad, stále budú používať všeobecné, verejné informácie o používateľovi, ako je veková skupina a všeobecná poloha, ale nebudú sledovať, aké je posledné video, ktoré sa používateľovi páčilo na Facebooku, YouTube alebo iných webových stránkach či aplikáciách. Toto je zmiešané riešenie, ak vôbec nejaké existuje, ale stále je to pokus spoločnosti o to, aby zostala relevantná, napriek všetkým obmedzeniam, ktoré zaviedli regulačné orgány na celom svete. Európanom by sa mali od budúcej stredy začať zobrazovať oznámenia o možnosti odhlásenia, takže ak máte záujem, majte oči na stopkách. V opačnom prípade by ste to mohli jednoducho premeškať.