Čína je známa svojím neúprosným cenovým bojom v oblasti e-shopov.

Čínske e-shopy bojujú o prežitie, pretože rast predaja sa spomaľuje, tlak na ceny rastie a nákupné platformy si konkurujú čoraz agresívnejšími politikami, aby prilákali zákazníkov, ktorí sú čoraz náročnejší.  Kedysi prosperujúci segment, ktorý bol charakterizovaný nákupnými celebritami, teraz nesie ťarchu stagnujúcej ekonomiky. Spotrebitelia sú nútení šetriť a obmedzovať svoje výdavky, čo má za následok, že predajcovia sa ocitajú v ťažkej situácii. Extrémne zľavy, predajné kampane vedené influencermi a veľkorysé pravidlá vrátenia tovaru síce prispeli k obohateniu odvetvia, ale tie isté praktiky, ktoré musia predajcovia dodržiavať, teraz škodia tým, na ktorých toto odvetvie stojí.

„Dobré časy sa e-commerce skončili,“ povedal prevádzkovateľ e-shopu Lu Zhenwang zo Šanghaja, ktorý predáva predmety každodennej potreby pre malých predajcov. „Tento rok je tu tvrdá konkurencia a nemyslím si, že veľa predajcov prežije ďalšie tri roky.“ Ziskové marže sa znižujú nielen na veľkých platformách, ako sú platformy Alibaba a JD, ale aj na tisícoch malých podnikov, ktoré sa pripojili k desaťročiu rozmachu, ktorý sa začal okolo roku 2013. Vďaka tomuto rozmachu tvorí elektronický obchod 27% maloobchodu a ročne sa v ňom predá tovar v hodnote 1,65 bilióna USD.

So spomaľovaním ekonomiky sa však spomaľuje aj segment e-shopov, pričom dvojciferný rast z posledných rokov by mal byť nahradený jednociferným, ukázali údaje Euromonitoru. Jedným z výsledkov je, že nadšenie pre účasť na festivaloch predaja citeľne ochladlo, uviedol Lu, pričom najväčší z nich – Singles Day, ktorý sa koná 11. novembra – je „riskantný“. „Nemáte predstavu, koľko výrobkov budete môcť predať, ale musíte si na to vytvoriť zásoby,“ povedal. „Je takmer nemožné zaznamenať explozívny rast počas nákupnej udalosti.“

Počas podujatia „618“ zameraného na online nakupovanie, ktoré vzniklo 18. júna pri príležitosti založenia JD, vyzval majiteľ značky dámskeho oblečenia Inman úrady, aby obmedzili politiku „ochrany pri vrátení nákupu“ platforiem, ktorá núti predajcov znášať náklady na vrátenie tovaru. Takáto politika sa začala uplatňovať na platforme Pinduoduo, ktorá je súčasťou PDD. V roku 2021 a ukázala sa byť taká populárna, že ju nasledovali aj ostatní – za cenu obrovských nákladov pre predajcov.

„Miera návratnosti na platformách elektronického obchodu je 60%,“ napísal zakladateľ Inman Fang Jianhua na sociálnych sieťach. Pred takýmito politikami to bolo podľa neho približne 30%. Fang uviedol, že veľké platformy, na ktoré sa predajcovia spoliehajú, by nemali používať politiky „spotrebiteľ na prvom mieste,“ ktoré zvyšujú záťaž podnikov, z ktorých mnohé musia predávať pod cenu, aby si udržali vysoké pozície vo výsledkoch vyhľadávania v prostredí mnohých zľavových akcií.

Politika ochrany pred vrátením tovaru spôsobili prudký nárast miery vrátenia tovaru v kategóriách, ako je oblečenie. Hoci miera vrátenia odevov bola vždy relatívne vysoká, vyskočila po zrušení požiadavky, aby kupujúci pri vrátení tovaru platili poštovné, uviedli predajcovia. „Každé tri kusy oblečenia, ktoré predáte, sa vrátia aspoň dva kusy a vy zaplatíte náklady na obojsmernú kuriérsku službu,“ povedal Lu.

Zdroj