Až blízka budúcnosť ukáže, či môžeme očakávať realitu, v ktorej drony dokážu lietať neobmedzene dlhý čas.
Táto otázka je úzko spojená s technologickým pokrokom v oblasti výdrže batérií a inovatívnych spôsobov ich dobíjania. Jedným z najzaujímavejších riešení, ktoré by mohlo túto víziu priblížiť k realite, je technológia vyvinutá vedcami z Univerzity južného Dánska. Technológia umožňuje dronom dobíjať sa priamo z elektrického vedenia, čím sa ich čas vo vzduchu môže výrazne predĺžiť, potenciálne až na neobmedzenú dobu.
Nový experimentálny dron, ktorý využíva túto technológiu, je schopný udržať sa vo vzduchu takmer nepretržite. Inovácia by mohla nájsť široké uplatnenie v rôznych oblastiach, no predpokladá sa, že najväčší prínos bude mať pre autonómne drony vykonávajúce kontroly elektrického vedenia. Drony by mohli byť neustále v dosahu elektrických vedení, čo by im umožnilo pravidelne dobíjať svoje batérie bez potreby pristátia.
Základom experimentálneho dronu je komerčný rám Tarot 650 Sport, ktorý je vyrobený z uhlíkových vlákien. Vedci k nemu pridali elektrický pohonný systém, lítiovo-polymérovú batériu s kapacitou 7000 mAh a ďalšie elektronické komponenty. Kľúčovým prvkom technológie je však pasívne ovládaný chytač napájacieho vedenia, ktorý je nainštalovaný na vrch dronu.
Chytač je súčasťou káblového vedenia, ktoré pozostáva z dvoch široko rozmiestnených ramien naklonených dovnútra. Keď dron zistí, že sa jeho batéria vybíja, jeho palubný softvér aktivuje proces vyhľadávania najbližšieho elektrického vedenia. Pomocou kamery a radaru dron presne lokalizuje vedenie a následne k nemu letí zospodu. Po dosiahnutí vedenia nasmeruje svoje káblové vedenie do uchopovača, ktorý sa automaticky prichytí na vedenie.
Indukčná nabíjačka, ktorá je umiestnená na vrchu dronu, začne čerpať prúd z elektrického vedenia a dobíjať batériu dronu. Po úplnom nabití sa uchopovač uvoľní a dron môže pokračovať vo svojej misii. Technológia bola úspešne testovaná na elektrickom vedení na dánskom letisku HCA. Demonštračný dron s hmotnosťou 4,3 kg dokázal počas testov pracovať viac ako dve hodiny, pričom sa jeho batéria dobíjala päťkrát.
Vvýsledok je sľubný, no vedci si uvedomujú, že systém je potrebné ďalej zdokonaľovať. Pracujú na zvýšení jeho odolnosti, aby bol schopný fungovať aj v náročnejších podmienkach, ako sú vzdialenejšie lokality alebo nepriaznivé poveternostné podmienky. Ak sa táto technológia osvedčí, mohla by priniesť revolúciu v oblasti dronov.
Predstavte si drony, ktoré by mohli nepretržite monitorovať infraštruktúru, ako sú elektrické vedenia, plynovody alebo železničné trate, bez potreby častého pristávania na dobíjanie. Mohli by byť využívané aj na záchranné operácie, environmentálny monitoring alebo doručovanie zásielok do odľahlých oblastí. Možnosti sú takmer neobmedzené.
Napriek tomu zostáva otázka, či sa táto technológia dokáže presadiť v reálnom svete. Vývojári musia prekonať množstvo technických a logistických výziev, aby zabezpečili, že systém bude spoľahlivý, bezpečný a ekonomicky výhodný. Až čas ukáže, či sa táto vízia stane realitou a či budeme svedkami éry dronov s neobmedzenou výdržou vo vzduchu.