Nový impulz priniesla aj automobilka Volvo.

Nedostatok dopravnej infraštruktúry môže blokovať príchod nových investorov na východnom Slovensku. Vláda chystá rozšíriť D1 až po hranicu s Ukrajinou. Dobudovanie úsekov D1 medzi Bratislavou a Košicami zrýchli nový zákon o strategických investíciách. Aj vďaka Volvu expanduje v Košiciach logistický priemysel. Rozhodnutie investora o umiestnení novej prevádzky alebo expanzii existujúcej prevádzky závisí od viacerých faktorov a môže trvať aj niekoľko rokov.

„Ku koncu II.Q 2024 má SARIO zaregistrovaných a rozpracovaných 75 investičných projektov v celkovom objeme cca 8,46 mld. EUR s potenciálom vytvorenia 26 286 nových pracovných miest. Aktuálne pracujeme na 72 investičných projektoch, pričom 50 z nich zvažuje aj lokality na východnom Slovensku,“ hovorí Simona Čerešníková zo Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu, ktorá zároveň dodáva, že investori zvažujú niekoľko ďalších lokalít, a to nielen v rámci SR.

Kľúčovú úlohu zohráva pripravenosť nehnuteľnosti, dostupnosť kvalifikovanej pracovnej sily, infraštruktúra i výhodná logistická poloha. Budovanie infraštruktúry láka nových investorov na Slovensko. „Potenciálni aj etablovaní investori vnímajú kontinuálne budovanie infraštruktúry na Slovensku veľmi pozitívne. Kvalitná infraštruktúra, a nielen cestná, patrí k dôležitým faktorom pre firmy z hľadiska času aj nákladov na logistiku,“ dodáva Čerešníková.

Vláda aktuálne chystá rozšírenie D1 z Košíc až po hranicu s Ukrajinou. „Samotná diaľnica D1 bude pokračovať z KE až po hranicu s Ukrajinou a je v stave kedy máme viac menej schválenú trasu. My teraz pripravujeme všetky podklady na to, aby sme mohli dokumentáciu odovzdať pre posudzovanie dopadov na životné prostredie tzv. proces EIA,“ hovorí Igor Choma, štátny tajomník Ministerstva dopravy SR. Východ tlačil na prepojenie s Ukrajinou už dlhšie.

„Dlhodobo apelujeme na dostavbu diaľnice na Zemplín až po hranicu s Ukrajinou a poskytujeme štátu súčinnosť aj pri aktuálnej príprave štúdie realizovateľnosti,“ hovorí Rastislav Trnka, župan Košického samosprávneho kraja. Schválený zákon o strategických investíciách má za cieľ optimalizovať, zefektívniť a spriechodniť procesy pri strategických investíciách, realizovaných štátom či samosprávou.

Strategickými investíciami majú byť najmä projekty dopravnej infraštruktúry TEN-T, medzi ktoré spadá aj úsek D1 Turany – Hubová. Zákon o strategických investíciách môže urýchliť výstavbu posledného úseku D1. „Tie projekty, ktoré sú na začiatku prípravy budú profitovať zo zákona o strategických investíciách najviac,“ hovorí minister dopravy Jozef Ráž. Zlá infraštruktúra brzdí potenciál východu.

Kvalitné cesty sú pomyselným červeným kobercom, po ktorom do regiónov prichádzajú investori a nové príležitosti. V Košickom kraji ich je však nedostatok. „Stále sme krajom s najnižším počtom diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku. Konkrétne, máme len 22 kilometrov diaľnic a 15 kilometrov rýchlostných ciest. V ostatných krajoch na Slovensku sa počet kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest pohybuje od 90 do 130 kilometrov,“ pokračuje Rastislav Trnka.

Plynulosť premávky ocenia najmä logistické firmy. Podľa košického župana sa dobudovaním diaľnice D1 zlepší dopravné napojenie aj pre prepravné či logistické firmy, ktoré sídlia v KE kraji. Zároveň sa skráti čas prepravy, dôjde k zlepšeniu dostupnosti územia, odľahčeniu ciest II. a III. triedy a k zvýšeniu atraktivity územia. Rozširovanie diaľničných úsekov umožňuje logistickému sektoru oveľa vyššiu spoľahlivosť a presnosť zásielok v rámci využitia cestnej dopravy.

„Každý novo postavený úsek diaľnice zvýši plynulosť cestnej premávky. Kvalitná infraštruktúra je pre nás dôležitým faktorom z hľadiska času aj nákladov na prepravu tovaru. Sľubované otvorenie tunelov Čebrať a Višňové v priebehu roku 2025 významne ovplyvní plynulosť cestnej premávky na trase Košice a Bratislava. V košickom regióne plánujeme expandovať,“ vysvetľuje Jakub Trnka, generálny riaditeľ Raben Logistics Slovakia.

Podľa Evy Žgravčákovej z Národnej diaľničnej spoločnosti budovanie infraštruktúry podporuje logistický priemysel. „Zvýšenie kapacity cestnej siete, ale najmä jej vyššia spoľahlivosť, môže viesť k následnému rozvoju v tomto sektore ekonomiky,“ hovorí. Volvo otvára brány ďalším investorom. V areáli CTP II pri Košiciach sa plánuje výstavba nových logistických hál určených na skladovanie a ľahkú výrobu v priemyselnom sektore.

„Príchod automobilky Volvo je štartérom zvýšeného záujmu o investície v našom kraji. Rovnako aj zvyšovanie úrovne poskytovaných služieb, infraštruktúry a vzdelávania, ktoré si príchod automobilky vyžiadal,“ pokračuje Rastislav Trnka. V nových skladoch budú uložené komponenty na podvozky, ako aj kovové a plastové polotovary. Areál zároveň počíta s realizáciou ľahkej strojárenskej výroby a montáže.

„Hlavnými hotovými výrobkami budú najmä dielce pre automobily – nárazníky, spojlery, podzostavy palubných dosiek, časti interiérov a exteriérové automobilov a iné,“ spresňuje zámer. Celková investícia by mohla dosiahnuť 27 mil. eur, pričom by malo vzniknúť približne 364 pracovných miest. Expandovať v Košiciach sa chystá aj logistická spoločnosť Raben. „Presťahovaním sa do nových a väčších skladov budeme môcť efektívnejšie uspokojovať potreby našich odberateľov a zároveň prinesieme nové pracovné príležitosti do košického regiónu,“ uzatvára generálny riaditeľ Jakub Trnka.